فضای مجازی و کارگاه نگارش

جلسه دوم کارگاه نگارش را در شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران (ایتان) ارائه کردم. علاوه بر نکاتی که قبلاً نوشته بودم، دوسه نکته هم از این جلسه برایم جالب و آموزنده بود:

۱- قبل از شروع کارگاه، باید خود را برای مشکلاتی که ممکن است در حین ارائه پیش بیاید آماده کنید! مثلاً اگر به دلیل اشکال فنی، دستگاه ارائه یعنی همان ویدئو پروجکشن ویدئو پروجکتور روشن نشد، باید بتوانید ارائه خود را شروع کنید و حتی اگر لازم شد بدون نمایش پاورپوینت به پایان برسانید!

۲- نکته مهم دیگر اینکه ممکن است به‌خاطر کمبود وقت نتوانید همه آن چیزی را که برنامه‌ریزی کرده بودید بیان کنید؛ این کمبود وقت گاهی به خاطر این است که سؤال‌و‌جواب‌های حاضران بیشتر از آنچه تصور کرده‌اید وقت می‌گیرد و اینجاست که چون نمی‌توانید به این سؤال‌ها جواب ندهید، مجبور می‌شوید که برخی مطالب را ناگفته بگذارید. راه دیگر هم این است که سرعت ارائه را بیشتر کنید و به قولی، سروته مطالب را هم بیاورید.

شخصاً راه دوم را نمی‌پسندم؛ به‌ویژه در کارگاه‌های آموزشی که منظور فقط بیان مطلب نیست. یا باید جلسه دیگری برای ادامه مباحث تنظیم کنید یا از فضای مجازی برای بیان آنچه باقی مانده استفاده کنید.

حتی اگر وقت برای بیان همه مطالب هم داشته باشید، توصیه می‌کنم برای حفظ ارتباطات بعدی و تداوم بحث‌ها و طرح سؤال‌ها، از فضای مجازی استفاده کنید. در این صورت می‌توانید برخی متون آموزشی را بعدها برای مخاطبانتان ارسال کنید؛ حتی مخاطبان و همراهان جدیدی را از این طریق پیدا خواهید کرد.

برای کارگاه اخیر، گروهی به نام «نوشتن» در یاهو ایجاد کردم. (کلیک کنید تا افتخار همراهی با شما را پیدا کنیم) قبلاً هم که در دورة تخصصی ویرایش آقای صلح‌جو (در شهر کتاب مرکزی) شرکت کرده بودم، با بقیه همکلاسی‌ها گروه «ویرایش» را راه‌انداختیم که همچنان فعال است.

۳- نکته آخر اینکه این دو جلسه کارگاه، به‌ویژه دومی‌اش، برای من خیلی آموزنده بود؛ شرکت‌کنندگان در بحث‌ها و ویرایش متن‌ها خیلی خوب مشارکت کردند و به همین دلیل، از حرف‌ها و نظراتشان نکته‌های زیادی یاد گرفتم.

نتیجه‌گیری اخلاقی: در یک گارکاه، هر لحظه، می‌توان و باید جاها را عوض کرد!

نوشته‌های مشابه با این مطلب:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>