دربارة همایش ITC2010

این مطلب را دربارة همایش ITC2010 نوشته‌ام که در ویژه‌نامه امروز (شنبه ۱۰ بهمن ۸۸) روزنامة فناوران منتشر شده است:

دومین همایش بین‌المللی مخابرات ایران در حالی به کار خود پایان داد که برگزاری آن حاوی نکاتی قابل توجه و در برخی موارد جدید بود؛ به چند نکته از این موارد اشاره می‌کنیم:

۱- تغییر در نگاه مدیران حوزة ICT‌: تأکید و توجه مهندس خسروی به موضوعاتی همچون حقوق کاربران، توجه به مجوزهای همگرا، تأکید مدیرعامل شرکت مخابرات به مشتری‌مداری، نگاه به‌آینده و جایگاه پرسنل، نظرات مدیرعامل کنسرسیوم خریدار مخابرات که رقابت را عامل پیشرفت شرکت مخابرات قلمداد می‌کند و بر خلاف انتظار، به دنبال ایجاد انحصار نیست و… را می‌توان نشانگر آغاز تغییرات در فضای ذهنی مدیران مخابرات کشور دانست.

۲- حضور بازیگران جدید در عرصة ICT‌ کشور: حضور مدیران ارشد بانک‌ها، صداوسیما و… در همایش به خوبی نشانگر آن است که در فضای همگراشده مخابرات، گریزی از همکاری و تعامل میان مخابراتی‌ها و غیرمخابراتی‌ها نیست. ارائه جالب توجه و درعین حال گاه چالش‌برانگیز معاون رسانه‌های مجازی صداوسیما و بیان انتظارات وی در قالب شاخص‌های مخابراتی مانند پهنای باند و حتی ارائه پیشنهادی در مورد تشکیل کمیته ملی مدیریت باند وسیع، نشان‌دهنده آن است که مدیران ارشد دستگاه‌های حاکمیتی هم به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های نوین توسعه پی برده‌اند و در پی ترویج فرهنگ آن هستند.

۳- در این میان، آنگونه که از بازخوردهای حین و بعد از همایش برمی‌آید، حضور چهره‌های جدید از نهادها و سازمان‌های مرتبط (همچون دانشگاه‌ها، مشاوران ارشد وزیر ICT، نهاد ریاست‌جمهوری، نظام صنفی رایانه‌ای، شرکت فناوری اطلاعات و…) و نیز طرح مسائل نو و به‌روز، علاوه بر آنکه به جذابیت همایش افزوده بود، بار دیگر نقش گروه طیف را به عنوان کانون تفکر مخابرات ایران در فضای ICT کشور نشان داد و این نکته را به اثبات رساند که طرح و حل مسائل این حوزه از کشور، جز با ملی‌نگری و جمع‌اندیشی و به میدان آوردن و دخیل کردن همه ذینفعان ممکن نیست. حضور تعداد قابل توجه مدعوین که علیرغم طولانی شدن مباحث، چه در روز نخست و چه در روز دوم، تا پایان مراسم حضور داشتند نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.

۴- با توجه به اینکه در کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کمتر نشانی از مدیران و برنامه‌ریزان ایرانی دیده می‌شود، حضور مدیران ارشد خارجی و تحلیلگران بین‌المللی در همایش مخابرات ایران، فرصتی را فراهم آورد تا مدیران و برنامه‌ریزان و نیز صنعتگران و فعالان بخش خصوصی ICT کشور، از نظرات و تجربیات آنان بهره‌ گیرند.

گروه علمی تحلیلی طیف امیدوار است برگزاری این همایش در آستانه تحولات جدید ساختاری، مدیریتی و تکنولوژیک در حوزة ICT کشور، توانسته باشد پرتو نوری بر زوایای آشکار و پنهان این حوزه انداخته و تاحدی، مسیر آینده را برای تصمیم‌‌گیران و برنامه‌ریزان روشن کرده باشد. حال، گام نهادن در این مسیر، همت و تلاش مجریان و مدیران و همچنین، حمایت صاحبنظران، برنامه‌ریزان، دولتمردان و به‌ویژه مدیران تازه‌نفس را می‌طلبد.

این مطلب را در تحلیلگر فاوا هم بخوانید.

مطالبی دیگر از کتیبه:

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    *

    شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>