اشتباهات اپراتور چهارم

خبرگزاری ایسنا در خبری با عنوان “تشکیل یک اپراتور اختصاصی برای حوزه‌ IT” سخنان قائم‌مقام وزیر ICT را منتشر کرده که مباحث مطرح‌شده در آن مسلماً برای فعالان و رسانه‌های حوزة ICT قابل توجه خواهد بود؛ به‌ویژه موضوع تشکیل اپراتور اختصاصی IT که عنوان خبر هم به آن اختصاص یافته. (اولین واکنش به این خبر را می‌توان در سرمقاله روزنامه فناوران چهارشنبه ۹ تیرماه خواند.)

اما این خبر از جنبه دیگری هم قابل تأمل است: نحوه تنظیم خبر از منظر ساختار جملات و رعایت قواعد نگارشی. متأسفانه خبری که در آن برای اولین بار به چنین موضوع مهمی اشاره شده و نخستین اعلام رسمی “تشکیل اپراتور IT” است، (همانگونه که سردبیر فناوران هم اشاره کرده) چندان ضعیف و بد نوشته شده که نمی‌توان منظور گوینده را به‌درستی درک کرد! در عین حال، این خبر نمونه‌ای است از برخی اخبار این حوزه که دارای اشکالات و ضعف‌های قابل توجه نگارشی هستند.

در همین خبر به این موارد توجه کنید:

·    وزارت ICT در دولت نهم بیش‌تر در توسعه مخابرات و ارتباطات تاکید داشت. (درست آن: بر توسعه…)
·    خط ۵۱۲ کیلو بیت پرسکند، پورت پرسرعت قلمداد شده. (منظور ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه است!)
·    در حال حاضر در این حوزه‌ها به حد اشباع رسیدیم. (درست آن: رسیده‌ایم)
·    پیش‌بینی می‌کنیم تصمیم‌گیری درباره اینکه نحوه ورود به کار چگونه خواهد بود؟ تا پایان پاییز سال جاری انجام شود. (به علامت سؤال نیازی نیست!)

شاید از نظر برخی از اهالی مطبوعات حوزة ICT و یا کسانی که خبرهای آنان را می‌خوانند، دست گذاشتن بر این اشکالات، مته به خشخاش گذاشتن باشد و چندان لازم یا مفید به نظر نرسد، اما وقتی این اشکالات نگارشی را در کنار ضعف‌ها و اشتباهات تخصصی دیگر می‌گذاریم، می‌فهمیم که یا خبرنگاران ICT در بسیاری موارد دقت و صحت را فدای سرعت می‌کنند یا اصولاً توجهی به درستی آنچه می‌نویسند و منتشر می‌کنند، ندارند؛ اگرچه در این جا مهمترین وظیفه بر عهده دبیران سرویس‌های خبری است که گویا آنها هم فرصتی برای ویرایش خبرها ندارند!

باز هم از این اشکالات خواهم نوشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>